Kunskapen är medlet, kreativiteten metoden, friheten
målet. Det är grundtanken i waldorfpedagogiken
som grundades av Rudolf Steiner i början av 1900-talet
och som fått förnyad aktualitet i dagens förskola
och skola.
”Författaren, född 1945, fil.mag. och med
mångårig erfarenhet av Waldorfskolor, redogör
för waldorf-
pedagogiken och dess bakgrund. Texten är lättläst
och informativ och den allsidiga presentationen skulle lämpa
sig utmärkt på våra lärarhögskolor
när ämnet är alternativ pedagogik. Som en första
introduktion fungerar boken utmärkt med sitt raka och
enkla skrivsätt.
Hänvisningar görs till hjärnforskaren Matti
Bergströms teorier, Skolverkets utvärdering av waldorfskolor
i Sverige från läsåret 1994-95, samt en utvärdering
av svenska waldorfskolor utförd vid Karlstads universitet
2002-2005 under ledning av professor Bo Dahlin.
En konkret och klar översikt över de tankar som
ligger till grund för pedagogiken och dess kursplaner,
betygs-, kunskaps- och utvecklingssyn ingår, liksom
ett porträtt av grundaren. Särskilt värdefullt
är författarens försök att klargöra
behovet av pedagogiken i vårt IT-samhälle.”
Michael Economou, Biblioteksbladet
|